تبلیغات
**(( اولین گروه ضدشیطان وشیطان پرستی))** - گرد آورى یاران
**(( اولین گروه ضدشیطان وشیطان پرستی))**
(بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین انه خیرناصراومعین)
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دراین زمانه که هیچکس به فکردیگری نیست من وتونبایداعتقاد را رهاکنیم!!اومی آید!می دانم که می آید!بیادست به دست هم دهیم ومنتظرش باشیم...یک منتظرواقعی...بامن بگو دوست من...بگو...زمزمه کن...من ازاین موجودکه درپی گمراه کردن من است بیزارم...بگودوست من...من ازاوبیزارم...ازاو...از شیطان...بیزارم...

مدیر وبلاگ : منتظرالمهدی
نظرسنجی
**به نظرشما وبلاگ ما چطوره؟**





برگرفته از كتاب : عصر ظهور
شایسته است به چند امر پیرامون یاران امام مهدى علیه السلام توجه داشته باشیم . از آن جمله شمار و تعداد آنهاست كه در منابع شیعه و سنى به عدد یاران پیامبر صلى الله علیه و آله در جنگ بدر یعنى سیصد و سیزده تن ذكر شده است ، این امر نشانه شباهت زیاد بین بوجود آمدن اسلام نخستین كه بدست پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله جد بزرگوار او انجام گرفت و بین تجدید حیات اسلام كه توسط حضرت مهدى علیه السلام انجام مى پذیرد، مى باشد. بلكه در روایت آمده است كه قوانین و موارد آزمایش متعددى را كه میان یاران پیامبران گذشته صلوات الله علیهم رایج و جارى بوده ، بر یاران مهدى علیه السلام نیز واقع خواهد شد در این زمینه امام صادق علیه السلام فرمود:
((یاران موسى به جویبارى گرفتار شده و مورد آزمایش قرار گرفتند و این قول خداى بزرگ است كه فرمود:
((ان الله مبتلیكم بنهر)) البته یاران قائم نیز در معرض ‍ چنین آزمایشى قرار خواهد گرفت )) (345)
همچنین مراد از این یاران ، اصحاب خاص امام علیه السلام و برگزیدگان آنان و فرمانروایان جهان نوینى است كه امام مهدى علیه السلام رهبرى آن را به عهده دارد ولى تنها آنها، یاوران او نیستند، بلكه در روایت آمده است كه شمار لشكریان امام علیه السلام كه از مكه خارج مى شوند ده هزار یا ده و اندى هزار مى باشد و لشكرى كه حضرت در آن وارد عراق مى گردد و قدس ‍ را آزاد مى سازد به صدها هزار تن مى رسد كه همه آنان یاران او بوده ، بلكه در آن زمان میلیونها نفر از مردم جهان اسلام هستند كه مخلصانه به او ارادت مى ورزند.
اما تنوع یاران حضرت : به گفته روایات ، آنان از تمام سرزمین هاى جهان اسلام و از دورترین كرانه هاى گیتى و از نقاط پراكنده گرد هم مى آیند كه در میان آنان افراد شایسته مصرى و مؤ منان حقیقى از شام و افراد نیكوكار از عراق و مردان ایثارگرى از طالقان و قم وجود دارند.
ابن عربى در كتاب فتوحات مكیه گفته است :
((آنان (یاران ) از عجم هستند و عرب در بین آنها نیست اما جز به زبان عربى سخن نمى گویند))
اما روایات بسیارى از جمله همین روایت مشهور آمده است كه :
((در میان یاران مهدى افرادى شایسته از مصر و مؤ منان واقعى از شام و افراد نیكوكار از عراق وجود دارند)) (346)
شبیه این روایت در نسخه خطى ابن حماد ص 95 و دیگر منابع هست كه نشان مى دهد شمارى از اعراب در میان یاران آن حضرت وجود دارد، چنانكه حاكى از وجود شمارى غیر عرب (عجم ) نیز در میان آنها مى باشد و بخش مهم ارتش مهدى علیه السلام را ایرانیان تشكیل مى دهند.
پاره اى از روایات مى گوید: در میان آنان پنجاه زن وجود دارد، چنانكه در بحار ج 52 ص 223 از امام باقر علیه السلام نقل شده است . و طبق روایتى ، زنان 13 نفر هستند كه مجروحان را مداوا مى كنند. و این امر، مقام والا و نقش بزرگ زنان را در اسلام و تمدن اسلامى نشان مى دهد كه حضرت مهدى علیه السلام آن را در عصر خود تحقق مى بخشد و این معنا در توجه به زن و رفتار با او نقشى عادلانه و خالى از خشونت جاهلیت است كه همواره در كشورهاى اسلامى ، بر كنار از هر گونه تحقیر و ابتذالى كه زن در تمدن غرب گرفتار آن است ، به چشم مى خورد.
برخى از روایات مى گوید: بیشتر یاران آن حضرت را جوانان تشكیل مى دهند بلكه طبق بعضى از آن روایات ، میانسالان در بین آنها بسیار اندك هستند، همچون نمك در توشه مسافر، مانند روایتى كه از امیرمؤ منان علیه السلام وارد شده است كه فرمود:
((یاران مهدى جوان هستند و میان سال در بین آنها نیست مگر همچون سرمه چشم و نمك توشه كه ناچیزترین توشه مسافر، نمك است )) (347)
و از جمله آن موارد، اینكه در منابع شیعه و سنى در ستایش و شاءن والاى آنان و كرامت هایشان روایات زیادى وارد شده است و اینكه مهدى علیه السلام با خود نوشته اى دارد كه تعداد یاران و نام و صفات آنان در آن ثبت شده و زمین در زیر پایشان پیموده مى شود و هر كار دشوارى بر آنان آسان مى گردد، آنها لشكر خشمگین خداوند متعال و داراى شجاعت و دلیر مردى فوق العاده مى باشند و كسانى هستند كه خداى سبحان در قرآن وعده فرموده كه آنها را بر یهود مسلط سازد:
((بعثنا علیكم عبادا لنا اولى باءس شدید)) .
و یا اینكه به گفته خداى بزرگ در قرآن امت معدوده مى باشند:
((اگر عذاب را تا امتى شمرده شده از آنان تاءخیر بیندازیم خواهند گفت كه آن را چه چیز بازداشت ، آگاه باشید روزى كه آن (عذاب ) به آنها مى رسد از آنان گردانیده نخواهد شد و آنچه را كه مسخره مى كردند بر آنان فرود آید)) (348)
آنها برگزیدگان امت در كنار عترت و فقیهان و داوران و فرمانروایان مى باشند، خداوند دلهایشان را به یكدیگر ماءنوس مى گرداند به گونه اى كه از كسى احساس ترس و هراس ندارند و اگر كسى به جمع آن بپیوندد خوشحال نمى شوند به این معنا كه افزایش مردم در اطراف آنان بر انس و ایمانشان نمى افزاید و آنها در هر كجا كه باشند حضرت مهدى علیه السلام را مى بینند در حالیكه آن حضرت در جایگاه خود به سر مى برد آنان با وى سخن مى گویند و هر یك از آن یاران نیروى سیصد مرد را داراست و همچنین ویژگیها و كرامت هاى دیگرى از آنان كه در روایات آمده است .
به گفته برخى از روایات ، اصحاب كهف برانگیخته شده و در زمره یاران حضرت مهدى علیه السلام قرار گرفته و خضر و الیاس علیه السلام نیز از جمله یاران وى مى باشند و روایات دیگر نشانگر این است كه برخى مردگان به فرمان خداى سبحان زنده مى شوند و جزء یاران حضرت مهدى علیه السلام خواهند بود.
از جمله امور گذشته اینكه روایات دلالت دارد كه یاران مهدى علیه السلام نزدیك ظهور آن بزرگوار سه گروه خواهند بود: گروهى ، كه همراه آن حضرت وارد مكه مى شوند و یا پیش از گروههاى دیگر به مكه مى رسند. و گروهى ، با (مركب ) ابر یا هوا نزد او مى روند، و گروهى ، در حالیكه شب در خانه ها و در شهر و دیار خود بسر مى برند، ناگاه خود را در مكه مى بینند. امام باقر علیه السلام فرمود:
((صاحب الاءمر را غیتبى است در برخى از این صخره ها و امام به ناحیه ذى طوى (كه در دره هاى مكه و مدخل هاى آن است ) اشاره كرد، تا اینكه دو شب قبل از خروجش ، غلام خود را مى فرستد تا با برخى از یاران حضرت ملاقات مى كند او از آنان مى پرسد شما در اینجا چند نفر هستید؟ پاسخ مى دهند چهل نفر، مى گوید: اگر شما دوست و محبوب خود را ببینید چه خواهید كرد؟ مى گویند: بخدا سوگند اگر در كوهها منزل و ماءوى گزیند با او خواهیم رفت آنگاه از مقابل آنان آمده و به آنها مى گوید با ده تن از بزرگان و برگزیدگان خود مشورت نمائید. آنان در مورد اول با ایشان به مشورت مى پردازد، آنگاه آنان را برده تا به صاحب امرشان مى رسند و او شب موعود را كه پس از آن فرا مى رسد، به آنها وعده مى دهد.)) (349)
ظاهرا مقصود از غیبت او در این روایت ، غیبت در دوره كوتاهى است كه قبل از ظهور واقع مى شود و مراد از این یاران غیر از مؤ منان حقیقى است كه همراه آن حضرت بوده و یا با او ارتباط خواهند داشت و غیر از دوازده نفرى هستند كه هر یك باتفاق مى گویند امام را دیده اند ولى آنها را تكذیب مى كنند. بلكه از شایستگانى مى باشند كه در جستجوى دیدار حضرت اند مانند هفت تن از علماء كه از آنها یاد شد.
از امام صادق (ع ) منقول است كه فرمود:
((قائم روى مى آورد، با چهل و پنج مرد از 9 منطقه ، از منطقه اى یك مرد و از منطقه اى 2 مرد و از منطقه اى دیگر 3 مرد و از ناحیه اى 4 و از منطقه اى 5 مرد و از نقطه دیگر 6 مرد و از منطقه اى 7 مرد و از جایى دیگر 8 مرد و از منطقه اى هم 9 تن ، تا اینكه عدد یارانش كامل مى گردد.)) (350)
بعید نیست دو دسته اى كه در دو روایت گذشته آمده است یك دسته و گروه بیشتر نباشد كه قبل از سایر یاران حضرت مهدى علیه السلام به مكه مى رسند.
به نظر مى رسد آن دسته از یاران حضرت كه ناگهان از بسترشان ناپدید شده و به قدرت خداوند سبحان از شهر و دیار خود در یك چشم به هم زدن به مكه منتقل مى شوند، مقامشان برتر و بالاتر از افرادى است كه قبل از آنها بدانجا مى رسند. و اما آن گروه كه به هنگام روز به وسیله ابر رهسپار كوى دوست مى شوند، چنانكه روایات یادآور شده اند با نام و نام پدرشان شناخته شده مى باشند، به این معنا كه آنها به صورت طبیعى وارد مكه مى شوند و مردم را بر نمى انگیزند. این افراد به طور عموم برترین و با فضیلت ترین یاران حضرت هستند و بعید نیست كه آنان همان مومنان واقعى باشند كه با حضرت زندگى مى كنند و یا در سراسر نقاط جهان كارهاى آن بزرگوار را انجام مى دهند و زمان ظهور را به طور دقیق مى دانند و در وقت مقرر حضور مى یابند.
در این مورد امام صادق علیه السلام مى فرماید:
((یاران صاحب الامر براى او محفوظ هستند، حتى اگر تمام مردم از بین بروند. خداوند یاران مهدى را نزد او مى آورد و خداى سبحان درشان آنها فرمود: ((اگر به آن كفر بورزند ما گروهى را بر این امر مى گماریم كه به آن كفر نمى ورزند)) و نیز در حقشان فرمود: ((به زودى خداوند گروهى را جایگزین آنان مى كند كه وى آنها را دوست مى دارد و آنها نیز دوستدار وى هستند، آنان نسبت به مؤ منان متواضع بوده و در مقابل كافران سر سخت اند.)) (351)
امام باقر علیه السلام فرمود:
((.... گروهى از آنان هستند كه شبانگاه از بستر ناپدید شده و بامدادان در مكه بسر مى برند و گروهى كه دیده مى شوند به هنگام روز به وسیله ابر حركت مى كنند، با نام خود و نام پدر و خصوصیات نسب شان شناخته مى شوند. پرسیدم فدایت شوم كدام دسته از نظر ایمان برتر و بالاتر است ؟ فرمود: آن گروه كه به هنگام روز با ابر حركت مى كنند)) (352)
معناى اینكه سیر و سفر آنها به وسیله ابر در روز انجام مى گیرد، این است كه خداوند متعال آنان را به طریق معجزه آسا توسط ابر به مكه مى رساند، چنانكه احتمال دارد مانند مسافران دیگر به وسیله هواپیما و گذرنامه كه نام شخص و نام پدر، در آن ثبت مى شود رهسپار آن دیار شوند، اما اینكه روایات ، به مورد حركت معجزه آسا تعبیر كرده است ، چون در آن زمان هواپیما وجود نداشته است .
و شاید ملاك برترى و امتیاز این گروه بر آن دسته كه شبانگاه از بسترشان ناپدید مى گردند، این باشد كه آنها همان مومنان واقعى هستند كه با آن حضرت همكارى دارند و ما بدان اشاره كردیم و یا آنكه یارانى هستند كه امام علیه السلام قبل از دیگران در آن برهه با آنها ارتباط برقرار كرده و آنان را به انجام ماءموریت هایى موظف مى سازد. در حالیكه گروه دیگر، آن شب را در منزل خود به سر مى برند و هیچیك از آنان نمى داند كه در پیشگاه خداوند یكى از یاران امام مهدى علیه السلام محسوب شود! ولى به سبب میزان تقوا و خرد و آگاهى شان ، شایستگى احراز چنین مقام والایى را پیدا مى كنند و خداى سبحان آنان را برگزیده و شبانه به مكه مكرمه منتقل مى سازد و شرفیاب محضر مقدس مهدى علیه السلام مى شوند.
در پاره اى از روایات آمده است كه آنها در حالیكه بر بام خانه هاى خود خوابیده اند، ناگاه اهل خانه آنها را نمى یابند و خداوند آنان را در آن لحظه به مكه انتقال مى دهد، این مطلب اشاره به این معنا دارد كه ظهور آن حضرت در فصل تابستان و یا حد فاصل بین تابستان و پائیز واقع مى شود چنانكه اشاره خواهیم كرد، و به این معنا نیز اشاره مى كند كه شمارى از این گروه ، از مردم مناطق گرمسیرند كه بر بام و با حیاط خانه هاى خود مى خوابند.
در روایت آمده است كه زمان گردهمائى آنان در مكه ، شب جمعه و شب نهم محرم است . امام صادق علیه السلام در این باره مى فرماید:
((خداوند سبحان آنان را در شب جمعه گردهم مى آورد و صبح جمعه جملگى در مسجد الحرام با آن حضرت دست بیعت و وفادارى مى دهند و هیچیك از آنان سرپیچى نمى كند.)) (353)
این مطلب با آنچه كه در منابع روائى شیعه و سنى آمده است هماهنگى دارد، كه خداوند متعال در یك شب ، قیام آن حضرت را سر و سامان مى دهد و پیامبر (ص ) فرمود:
((مهدى از خاندان ما اهل بیت است و خداوند قیام وى را در شب سامان مى بخشد.))
و در روایتى دیگر آمده است كه :
((خداوند قیام او را در شبى سامان مى دهد)) (354)
چرا كه گرد آمدن یاران مهدى علیه السلام از جمله الطاف خداوندى در اصلاح امر و سامان دادن به قیام ولى خود مى باشد، این روایت همچنین با روایات متعددى كه آغاز ظهور حضرت را غروب روز جمعه نهم محرم و سپس روز شنبه دهم محرم تعیین مى كنند هماهنگ مى باشند.
حركت آزمایش كشته شدن نفس زكیه
برگرفته از كتاب : عصر ظهور
طبق روایات و وضع اجتماعى و روند آن ، هنگام ظهور حضرت مهدى علیه السلام نیروهاى فعال و مؤ ثرى بدین ترتیب در مكه وجود دارد:
الف حكومت حجاز، با وجود ضعفى كه دارد نیروهاى خود را جهت رویاروئى با ظهور احتمالى آن حضرت بسیج مى كند، ظهورى كه مسلمانان چشم انتظار آن از مكه هستند و فعالیت هاى خود را بدین جهت در موسم حج افزایش مى دهند.
ب شبكه هاى امنیتى ابر قدرتها، كه در راستاى تاءیید و پشتیبانى از حكومت حجاز و نیروهاى سفیانى فعالیت مى كنند و یا به صورت مستقل اوضاع حجاز، بویژه مكه را مراقب اند.
ج نیروهاى امنیتى سفیانى ، كه در تعقیب فراریان مدینه از چنگال حكومت وى مى باشد و پیوسته اوضاع را جهت ورود لشكر سفیانى در موقعیت مناسب ، زیر نظر داشته تا هرگونه قیام و نهضت امام مهدى علیه السلام را از ناحیه مكه ، سركوب نماید.
در برابر این تحركات مخالف : ناگزیر یمنى ها در مكه و حجاز داراى نقش ‍ خواهند بود، بویژه از این رو كه حكومت زمینه ساز آنها، چند ماه قبل از ظهور تاءسیس مى شود، همچنانكه یاران ایرانى امام علیه السلام نیز در مكه حاضر مى شوند، بلكه حضرت داراى یارانى از خود مردم حجاز و مكه و حتى بین نیروهاى رژیم حجاز مى باشد.
در چنین فضاى موافق و مخالف ، امام مهدى ارواحناه فداه ، برنامه نهضت خویش را از حرم شریف اعلان نموده و بر مكه استیلاء پیدا مى كند. البته طبیعى است كه روایات جزئیات این برنامه را مشروحا بیان نمى كند. مگر آن مقدار كه در پیروزى انقلاب مقدس ، سودمند و موثر است و یا لااقل ضرر و زیانى ببار نیاورد.
بارزترین حادثه اى كه روایات بیان مى كند این است كه حضرت مهدى علیه السلام در 24 و یا 23 ذى حجه یعنى پانزده شب پیش از ظهور خویش ‍ جوانى از یاران و خویشان خود را جهت ایراد بیانیه خود به سوى اهل مكه اعزام مى دارد، اما طولى نمى كشد بعد از نماز در حالى كه پیام حضرت مهدى علیه السلام و یا فرازهایى از آن را براى مردم مى خوانده دشمنان به او حمله ور شده و به طرز وحشیانه اى وى را در داخل مسجد الحرام بین ركن و مقام به قتل مى رسانند و این شهادت فجیع در آسمان و زمین اثر مى گذارد.
این واقعه حركتى آزمایشى است كه فایده هاى بسیارى را در بر دارد از جمله چهره درنده خوئى حكام حجاز و نیروهاى كافر حامى وى را براى مسلمانان آشكار مى سازد و نیز این حادثه تلخ ، زمینه را براى نهضت حضرت مهدى علیه السلام كه بیش از دو هفته بعد از آن حادثه طول نخواهد كشید فراهم مى سازد و در اثر این جنایت وحشیانه و شتابزده ، پشیمانى و ضعف بر تمام تشكیلات حكومتى آن سامان ، سایه مى افكند.
خبرهاى مربوط به شهادت این جوان نیك سرشت در مكه ، در منابع شیعه و سنى به طور متعدد و در منابع شیعه بیشتر است كه نام او را غلام (نوجوان ) و نفس زكیه نامیده است و برخى روایات نام وى را محمد بن حسن ذكر كرده است از امیر مومنان علیه السلام روایت شده است كه فرمود:
((آیا نمى خواهید شما را خبر دهم از آخرین فرمانرواى حكومت خاندان فلان ؟ عرض كردیم : آرى اى امیرمومنان فرمود: كشته شدن نفس بیگناه در سرزمین حرم بدست گروهى از قریش ، سوگند به خدائى كه دانه را مى شكافد و جان ها را مى آفریند بعد از این واقعه بجز پانزده شب ، حكومتى براى آنان باقى نمى ماند، پرسیدیم : آیا پیش از این حادثه یا بعد از آن اتفاقى رخ مى دهد؟ فرمود: در ماه رمضان صیحه آسمانى كه شخص بیدار را به وحشت و ترس مى افكند و خوابیده را بیدار مى سازد و دختران را از پشت پرده بیرون مى آورد.)) (355)
از آنجائى كه معناى جمله ((گروهى از قریش )) نامفهوم است ، به نظر مى رسد كه این جمله اشتباه شده باشد. در روایتى مرفوع (356) و طولانى كه آن را ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل كرده است آمده كه فرمود:
((قائم به یاران خود مى فرماید:اى دوستان من اهل مكه مرا نمى خواهند ولى من براى اتمام حجت ، نماینده خود را به سوى آنان مى فرستم تا آنگونه كه شایسته من است بر آنها حجت را تمام كند... از این رو یكى از یاران خود را فرا خوانده و بدو مى گوید به مكه برو و این پیغام را به مردم آن سامان برسان بگو:اى مردم مكه من پیام آور فلانى به سوى شما هستم ، كه چنین مى گوید: ما خاندان رحمت و كانون رسالت و خلافت الهى و از سلاله محمد صلى الله علیه و آله و از تبار انبیاء مى باشیم از آن زمان كه پیامبر ما به ملكوت اعلا پیوست تا امروز در حق ما ظلم شد و بر ما ستمها رفت و حقوق مسلم ما پایمال گردید اینك ما از شما یارى مى خواهیم و شما ما را یارى نمائید وقتى آن جوان این سخنان را ابلاغ مى كند، بر او هجوم مى آورند و او را بین ركن و مقام به شهادت مى رسانند، او همان ((نفس زكیه )) است ، چون این خبر به اطلاع امام مى رسد به یاران خود مى فرماید: نگفتم به شما كه اهل مكه ما را نمى خواهند؟ یاران ، حضرت را رها نمى كنند تا آنكه قیام مى نماید و از كوه طوى با سیصد و سیزده نفر به تعداد رزمندگان جنگ بدر، فرود مى آید تا آنكه وارد مسجدالحرام شده و در مقام ابراهیم چهار ركعت نماز مى گزارد و آنگاه به حجرالاسود تكیه مى دهد و پس از حمد و ستایش خدا و ذكر نام و یاد پیامبر و درود بر او، لب به سخن مى گشاید به گونه اى كه كسى از مردم چنین سخن نگفته باشد.))
چنانكه گفتیم : این روایت مرفوعه است و طوى نام یكى از كوههاى مكه و راههاى ورود به آن است و آنچه درباره نفس زكیه آمده است ، این است كه وى فردى است داراى ایمان قوى ، و آنچه در بیان چگونگى ظهور حضرت بهتر به نظر مى رسد این كه آن بزرگوار و یارانش یك یك وارد مسجدالحرام مى شوند، چنانكه خواهد آمد.
ابن حماد تعدادى روایت را در صفحات 89، 91،92، نسخه خطى خود، درباره نفس زكیه اى كه در مدینه و دیگرى كه در مكه به شهادت مى رسد آورده است ، از آن جمله روایتى است از عمار یاسر كه مى گوید:
((چون نفس زكیه كشته شود و برادرش در مكه به قتل رسد در اثر این ضایعه منادى از آسمان ندا بر آورد كه : فرمانرواى شما فلانى است و او مهدى علیه السلام است كه زمین را پر از حق و عدالت سازد.)) (357)
و نیز در كتاب یوم الخلاص به نقل از فتاوى سیوطى ج 2 ص 135 از پیامبر (ص ) روایت شده است كه فرمود:
((مهدى خروج نمى كند مگر آنكه نفس زكیه كشته شود و چون او به شهادت رسید اهل آسمان و زمین بر قاتلان او غضبناك شوند، آنگاه مردم نزد مهدى در آیند و چونان عروسى كه شب عروسى به خانه شوهر مى برند گرداگرد او جمع شوند))
من این روایت را آنطور كه به یاد دارم در نسخه خطى ابن حماد مشاهده كردم اما هر چه جستجو كردم آن را نیافتم .

باتشکرازآقای شهاب کعبی.





نوع مطلب :
برچسب ها :
          
شنبه 22 بهمن 1390





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی


امارگیر حرفه ای سایت